Podstawy prawne działania, kompetencje
Podstawy prawne działania, kompetencje
Podstawy prawne działania Wójta
Zadania i kompetencje Wójta
określone są przede wszystkim w Ustawie o samorządzie gminnym, a także w innych ustawach szczególnych i aktach wykonawczych.
Najważniejsze z nich to:
- Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- Kierowanie pracą Urzędu;
- Wydawanie zarządzeń;
- Wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
- Udzielanie pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji;
- Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy;
- Określanie sposobu wykonywania uchwał Rady Gminy;
- Gospodarowanie mieniem komunalnym;
- Wykonywanie budżetu oraz nadzorowanie jego realizacji;
- Zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
- Niezwłoczne ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów prawa miejscowego;
- Przesyłanie uchwał Rady, stosownie do kompetencji, Wojewodzie lub Regionalnej Izbie Obrachunkowej;
- Składanie jednoosobowo oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem, a jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego to do skuteczności takiego oświadczenia woli potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej;
- Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego i kierownika zakładu w rozumieniu Kodeksu Pracy w stosunku do pracowników urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy;
- Nadzorowanie wykorzystania mienia komunalnego zgodnie z jego przeznaczeniem oraz składanie w tych sprawach wniosków i propozycji Radzie;
- Organizowanie wykonania uchwał Rady oraz składanie sprawozdań w tym zakresie;
- Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw określających jego uprawnienia;
- Wykonywanie zadań Szefa Obrony Cywilnej;
- Przyjmowanie obywateli w ramach skarg i wniosków;
- Kierowanie w czasie stanu klęsk żywiołowych działaniami w celu zapobieżenia skutkom klęski lub ich usunięcia oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego;
- Współdziałanie z Wojewodą przy wykonywaniu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach podpisanych porozumień;
- Uczestniczenie w pracach związków i porozumień komunalnych, i ile Rada nie wyznaczy innego przedstawiciela;
- Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością: Zastępcy, Skarbnika, Radcy Prawnego, Urzędu Stanu Cywilnego, Gminnych Jednostek Organizacyjnych;
- Wykonywanie innych zadań i czynności zastrzeżonych do kompetencji Wójta w przepisach szczególnych.
- Magdalena Ziółkowska
- Odsłony: 1100